گمرک

ترخیص کار گمرک

شنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۸، ۰۸:۳۳ ب.ظ

ترخیص کار گمرک کیست؟

ترخیص کالا توسط دو فرد یکی صاحب کالا دارای کارت بازرگانی و یا ترخیص کار دارای کارت حق العملکاری انجام می شود. نام دیگر ترخیص کار، حق العملکار می باشد. در واقع ترخیص کار گمرک یک شخص حقیقی یا حقوقی می باشد که از طرف صاحب کالا مامور ترخیص کالا وارداتی یا صادراتی از گمرک می باشد. بنابراین وظیفه ترخیص کار، ترخیص تمامی کالاهای وارداتی و صادارتی از گمرک می باشد. ترخیص کاران با توجه به دانش و تخصص خود، در امر ترخیص کالا ماهر می باشند و صاحبان کالا با سپردن ترخیص کالای خود از گمرک به ترخیص کار می توانند در هزینه و زمان صرفه جویی نمایند.

ترخیص کار گمرک و کارت حق العمکاری

ترخیص کار باید توانایی و صلاحیت خود را در نزد گمرک ثابت کند، تا بتواند برای دریافت کارت حق العمکاری اقدام کند. زیرا این فرد باید قابل اعتماد باشد تا امور ترخیص کالا به وی واگذار شود. چون کالاهای وارداتی و صادراتی عمدتا دارای ارزش زیادی هستند. هر کسی نمی تواند برای شرکت در آزمون و دریافت کارت حق العملکاری اقدام کند. برای شرکت در آزمون حق العملکاری حداقل باید 25 سال داشته و دارای مدرک کاردانی ترخیص کالا و یا کارشناسی در رشته های دیگر باشید. و کارمند دولت نبوده، سابقه کیفری و یا سابقه قاچاق کالا نداشته باشید. مدت اعتبار پروانه حق العملکاری  یکسال و قابل تمدید تا چهارسال می باشد پس از چهار سال دوباره باید برای دریافت این پروانه، مدارک خود را به گمرک ارسال کرده و در آزمون شرکت نمایید.

لازم به ذکر است برای دریافت کارت حق العمل کاری برای تمامی گمرک ها باید مدارک خود را مستقیما برای گمرک تهران ارسال کنید. در غیر اینصورت، برای دریافت کارت حق العملکاری برای یک گمرک خاص مدارک خود را فقط برای آن گمرک خاص  ارسال می کنید.

دلیل سپردن پروسه ترخیص کالا به ترخیص کار گمرک چیست؟

با توجه به اینکه ترخیص کالا از گمرک یک پروسه تخصصی و دشوار می باشد و نیازمند فردی آشنا و زبده در این عمل و در واقع ترخیص کار گمرک است، صاحب کالا به تنهایی قادر به این کار نمی باشد و اگرم بشود زمان و هزینه زیادی را باید صرف کند. با استفاده از فرد حق العملکار در امر ترخیص کالا، این پروسه در مدت زمان و هزینه کم به انجام می رسد. به همین دلایل اکثر تجار ترجیح می دهند که فرآیند ترخیص کالا را به فردی متخصص بسپارند. زیرا ترخیص کالا پروسه ای طولانی و دشوار می باشد.

همانطور که اشاره شد، ترخیص کالا امری دشوار است که بدون اطلاعات و تجربه کافی فرد را با پروسه ای مشکل رو به رو می کند و موجب صرف هزینه و زمان بسیار می شود. زیرا ماندن طولانی مدت کالاها در انبار گمرک، موجب صرف هزینه بیشتری برای اجاره انبارهای گمرک می شود، و فرد را از رقبای خود در بازار عقب تر قرار می دهد. اما با استفاده از ترخیص کار ماهر در امر ترخیص کالا، می توانید روند ترخیص از گمرک را تسریع بخشید.

عدم ترخیص به موقع کالا ها در گمرک چه ضرری به صاحب کالا و مصرف کننده می زند؟

با توجه به اینکه ترخیص کالا فرآیندی سخت و زمان بر است و اگر فردی نا آشنا به این روند اقدام به ترخیص کالا از گمرک نماید باعث طولانی شدن این روند می شود. و راکد ماندن کالا ها در انبار گمرک، اولا به عقب ماندن تاجر از بازار و رقبای خود می انجامد و ثانیا موجب پرداخت هزینه بیشتر به گمرک می شود. ثالثا عدم ترخیص به موقع موجب بیشتر شدن هزینه تمام شده برای خریدار می شود. پس نتیجه می گیریم استفاده از ترخیص کاران، برای ترخیص کالا از گمرک موجب کاهش قیمت برای مصرف کننده نیز می شود.

در صورت افزایش قیمت کالا شاید تاجر بتواند خسارت وارد شده از طولانی شدن روند ترخیص کالا را جبران کند اما این مساله باعث خارج شدن از رقابت با سایر تجار کالاهای مشابه در بازار می باشد. بنابراین با کمک گرفتن از ترخیص کار ماهر می توانید در بازار رقابتی کالاها هم موفق عمل کنید.

با استفاده از یک ترخیص کار ماهر و رعایت تمام موارد عنوان شده در این مقاله شما می توانید ترخیص کالایی امن و قانونی با سرعت و دقت زیاد داشته باشید، با توجه به اینکه تاجران به صورت عمده کالا ها را وارد و بین مشتریان توزیع می کنند . خوش قولی در زمان تحویل کالا یکی از موارد مهم در بازار رقابتی و حفظ مشتری می باشد. با کمک گرفتن از ترخیص کار ماهر می توانید در حفظ مشتریان خود نیز توانا باشید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی