گمرک

ترخیص کالا از گمرک بازرگان

شنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۸، ۰۸:۲۹ ب.ظ

موقعیت تجاری و اقتصادی شهر و گمرک بازرگان

بازرگان یکی از شهرهای مرزی غرب ایران در شهر ماکو است. این گمرک از شمال با ترکیه و از شمال شرق با جمهوری نخجوان هم مرز می باشد و به همین دلیل از اهمیت و رونق اقتصادی زیادی برخوردار است. گمرک بازرگان یکی از مهمترین گمرک های زمینی در ایران می باشد. این گمرک به عنوان دروازه اروپا و یا پیشانی ایران معروف است. دلیل این معروفیت رفت آمد صدها توریست داخلی و خارجی و کامیون های ترانزیتی در روز می باشد. نام دیگری که گمرک بازرگان به آن معروف است ( گمرک گوربلاغ ) می باشد. همچنین لازم به ذکر است این گمرک در انتهای جاده ابریشم قرار دارد. احداث این گمرک نقش مهمی در تسهیل تجارت ایران ایفا کرده است.

منطقه آزاد ماکو در بازرگان

ماکو یکی از مناطق هفتگانه آزاد ایران است .این شهر و گمرک بازرگان به دلیل نزدیکی به بازارهای اروپا و ترکیه و همچنین راه اندازی منطقه آزاد در ماکو یکی از مناطقه مهم اقتصادی ایران می باشد. از نظر موقعیت جغرافیایی گمرک بازرگان در مرکز منطقه آزاد ماکو و مرز بازرگان در یک کیلومتری این شهر قرار دارد. این منطقه دارای موقعیت مناسبی برای ترانزیت، حمل و نقل کالا به اروپا و آسیا می باشد. به دلیل اینکه هم مرز بودن ماکو با ترکیه و منطقه ارس، این منطقه از شاخص های تجارت جهانی برخوردار است.

کالاهای مجاز به ترخیص از گمرک بازرگان

قوانین ترخیص کالا در ایران برای تمامی گمرکات اجرا می شود. کالاهای ترخیص از گمرک به سه قسمت ( مجاز، مشروط و ممنوع) تقسیم بندی می شوند در ذیل به تعریف آنها می پردازیم:

کالاهای مجاز: کالای مجاز کالایی است که نیاز به دریافت مجوز از سازمان یا ارگان خاصی ندارد.

کالای مشروط: مشروط  کالایی است که واردات آن مشمول به اخذ مجوز از ارگان یا سازمان خاصی است.  به عنوان مثال برای واردات کتاب و باید مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اخذ نمایید.

کالاهای ممنوع: کالاهایی مانند مشروبات الکی هستند که واردات آنها مجاز نیست و فرد وارد و ترخیص کننده آن متخلف شناخته شده و قانون مجاز به برخود با این افراد است.

در ادامه به روند ترخیص کالا از گمرک بازرگان می پردازیم.

چگونگی ترخیص کالا از گمرک بازرگان

کالای وارده به کشور تا زمان ترخیص کالا در انبار گمرک نگهداری می شود. برای ترخیص کالا باید اسناد توسط فروشنده برای خریدار ارسال شود تا امکان دریافت قبض انبار و ترخیص کالا مهیا شود. پروسه ترخیص کالا معمولا یک هفته تا ده روز زمان می برد. اما با بهره گیری از ترخیص کار ماهر و آشنا با اصول و قوانین و مجوزات در ترخیص کالا از گمرک بازرگان می توان این بازه را به حداقل رساند. برای ترخیص کالا فقط سه نفر می توانند اقدام کنند: یکی صاحب شرکت دارای کارت بازرگانی و یا کارمند معرفی شده توسط صاحب شرکت و دیگر فردی که دارای کارت حق العملکاری می باشد.

مراحل ترخیص کالا از گمرک بازرگان به شرح زیر است:

در ابتدا ترخیص کالا باید مدارک لازم ارائه شود که شامل موارد ذیل می باشد:

  • بارنامه
  • بیمه نامه
  • ترخیصیه
  • پیش فاکتور
  • فاکتور مبدا
  • فاکتور خرید
  • لیست عدل بندی
  • گواهی بازرسی
  • کارت بازرگانی
  • و…

در ادامه بر اساس بخشنامه ها باید حقوق ورودی کالا رعایت شود که شامل موارد زیر است:

پرداخت مالیات کالای وارداتی

پرداخت عوارض کالای وارداتی

گرفتن مجوزهای مورد نیاز کالا وارداتی

پرداخت ۱٪ از هزینه کالا ها و حمل و نقل به سازمان هلال احمر

پرداخت درصد مشخص شده حقوق ورودی کالا از هزینه کالا و حمل

به دلیل تغییرات بخشنامه ها نمی توان در این مقاله به جزییات آنها پرداخت برای دریافت اطلاعات دقیق و بروز از بخشنامه ها با کارشناسان ترخیص کار شرکت سلطان یاقوت تماس بگیرید. این شرکت جهت رفاه حال شما تجار گرامی و همچنین تسهیل در روند کار ترخیص کالا از گمرک بازرگان  یک دفتر اختصاصی در گمرک بازرگان دارد و آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

 ویژگی های ترخیص کالا از گمرک بازرگان :

دسترسی مناسب به کشورهای اروپایی منجمله نخجوان و ترکیه از جمله ویژگی های منحصر به فرد گمرک بازرگان است. امکان دستیابی این گمرک به بازارهای اروپا سبب شده که گمرک بازرگان، از گمرک های انتخابی تاجران اروپایی باشد.  به دلیل آب و هوای متعادل این شهر تجارت مواد غذایی، محصولات دارویی، محصولات زراعی و همچنین آرایشی و بهداشتی نیز در تمامی طول سال تسهیل شده است. گمرک های پلدشت و بازارچه های ساری سو و صنم بلاغی از گمرک هایی است که تحت نظر گمرک بازرگان می باشد.

ترخیص تخصصی کالا از گمرک بازرگان:

برخی از گمرک ها در ترخیص بعضی از کالا ها به صورت تخصصی عمل می کنند. گمرک بازرگان هم به طور اختصاصی در ترخیص کالاهایی که در ذیل به آنها اشاره می شود فعالیت دارد. اما این به منظور نیست که باقی کالاها در این گمرک ترخیص نمی شوند بلکه به معنی تخصص این گمرک در ترخیص این نوع کالاها و تسهیل در امور تجارت شماست. از جمله کالاهای اختصاصی ترخیص در گمرک بازرگان به شرح زیر است:

ترخیص پارچه

ترخیص پیش سازه ها

ترخیص فرش ماشینی

ترخیص محصولات آرایشی و بهداشتی

ترخیص لوازم خانگی بزرگ (یخچال، فریزر، لباسشویی، ظرفشویی، کولر گازی، تلویزیون)

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۱۴
نادر حمیدی

customs

ترخیص کالا

گمرک

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی